Kinematyka – ściąga – to tylko 7 wzorów

Trochę ostatnio zamieściłem na blogu zadań z kinematyki

Kinematyka – oblicz składowe przyspieszenia punktu

i teraz dobrze będzie wszystko zebrać do kupy, albo do ściągi. Już raz zebraliśmy do kupy całą statykę i podobnie zrobimy tu i teraz. Jak już wiadomo kinematyka zajmuje się ruchami przedmiotów i ruchy można podzielić w zależności od

– rodzaju ruchu – chodzi o ruch obrotowy i postępowy
kinematykasciaga 1024x515 - Kinematyka - ściąga - to tylko 7 wzorów

– zmian prędkości ponieważ prędkość może być stała (ruch jednostajny) lub zmienna (ruch przyspieszony albo opóźniony).

kinematykasciaga2 1024x517 - Kinematyka - ściąga - to tylko 7 wzorów
Jak już mówimy o ruchu to wielkościami, które go opisują są:

prędkość liniowa dla ruchu postępowego – jaki dystans przedmiot przejeżdża w jednostce czasu (na sekundę , na godzinę i tak dalej). Mówiąc prosto jest to droga podzielona przez czas, jeżeli prędkość jest stała,
kinematykasciaga3 1024x517 - Kinematyka - ściąga - to tylko 7 wzorów
lub przyspieszenie pomnożone przez czas, jeżeli jest to ruch zmienny (przyspieszony lub opóźniony).
kinematykasciaga4 1024x517 - Kinematyka - ściąga - to tylko 7 wzorów

prędkość kątowa dla ruchu obrotowego – o jaki kąt przedmiot się obraca na przykład w ciągu sekundy. Prostym językiem to będzie kąt obrotu przez czas, w jakim to się obróciło:
kinematykasciaga5 1024x517 - Kinematyka - ściąga - to tylko 7 wzorów
lub iloczyn przyspieszenia kątowego i czasu dla ruchu obrotowego przyspieszonego (lub opóźnionego)
kinematykasciaga6 1024x517 - Kinematyka - ściąga - to tylko 7 wzorów

przyspieszenie – zmiana prędkości w jednostce czasu – chodzi tu zarówno o zmianę wartości (przyspieszenie styczne czyli o ile prędkość zwiększy się na przykład w ciągu sekundy) – zmiana prędkości podzielona przez czas
kinematykasciaga7 1024x517 - Kinematyka - ściąga - to tylko 7 wzorów

ale również o kierunek prędkości (jazda po łuku i przyspieszenie normalne), kiedy przyspieszenie normalne wynosi tyle co kwadrat prędkości podzielony przez promień łuku.
kinematykasciaga8 1024x517 - Kinematyka - ściąga - to tylko 7 wzorów
W tym miejscu trzeba podkreślić położenie wektorów przyspieszeń stycznego i normalnego.
kinematykasciaga10 1024x517 - Kinematyka - ściąga - to tylko 7 wzorów
Wektor przyspieszenia stycznego jest styczny do toru ruchu (czyli drogi po której to coś się porusza.)
Wektor przyspieszenia normalnego jest prostopadły do stycznej i skierowany do środka zakrętu.

przyspieszenie kątowe w przypadku ruchu obrotowego – czyli o ile zmienia się prędkość kątowa na przykład w ciągu sekundy
kinematykasciaga9 1024x517 - Kinematyka - ściąga - to tylko 7 wzorów

I oto cała ściąga z kinematyki. Teraz widzimy, jakie to wszystko jest łatwe.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *